Sunday 15 May 2011

COUPLE OH COUPLE

Sekarang ini, topik bercouple menjadi tajuk yang hangat dalam kalangan remaja. Hal ini seolah-olah menjadi obligasi dalam kehidupan anak remaja. Kata mereka, jika berteman mereka dapat berkongsi masalah, mendapat kasih-sayang secukupnya dan sebagainya. Sudah tentulah kes couple ini berlaku antara seorang perempuan dengan bukan muhrimnya. Syarat-syarat couple ini sudah semestinya berdating, berchatting dan sebagainya. Tambahan pula, hubungan pasangan couple ini bertambah erat melalui facebook, twitter dan laman web sosial yang lain. Namun, tahukah mereka bahawa couple ini adalah haram? Hal ini demikian kerana apabila mereka keluar bersama sudah tentu berpegangan tangan dan sebagainya. Itulah permulaan kepada zina. Suatu hari, seorang lelaki telah datang berjumpa dengan ustaz. Dia merupakan penuntut di universiti.

Pelajar: Ustaz, saya sedang bercinta dengan seorang perempuan yang sekuliah dengan saya. Namun, kami tidak pernah berjumpa, bercakap melalui telefon malah mengirimkan sms. Apakah hukumnya di sisi islam?

Ustaz: Saya ingin kamu putuskan hubungan kamu dengan wanita itu dengan baik.

Pelajar: Mengapa ustaz?

Ustaz: Kamu telah melakukan zina hati. Walaupun kamu berdua tidak seperti pasangan couple yang lain, namun hati kamu saling mengingati antara satu sama lain. Padahal kita hendaklah meletakkan Allah di dalam hati sebagai kekasih yang sejati. Hal ini akan menjadikan kamu syirik kepada-Nya. Bagaimanakah pasangan hidup yang kamu idamkan?

Pelajar: Saya ingin wanita yang solehah.

Ustaz: Sudah semestinya. Saya bimbang jika wanita itu bukan jodohmu, maka dia  bukanlah bakal isterimu. Jadi, tidakkah kamu berasa bersalah mencintai wanita yang bukan menjadi suri hidupmu kelak? Bagaimanakah perasaanmu jika ada lelaki lain yang mencintai isterimu selain kamu? Eloklah jika kamu kembali kepada-Nya kerana ajal maut dan jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Sekiranya kamu jatuh hati pada seseorang, berdoalah kepada Allah supaya hatimu tidak lalai daripada mengingati-Nya.


Kesimpulannya, para remaja yang sedang mabuk di ulik dek percintaan haruslah bangkit dan sedar akan kekhilafan yang telah kita lakukan. Human make mistakes,right? Jadi,jangan terburu-buru menyalahkan diri sendiri atas percaturan cinta yang telah tersasar. Remember that, cinta yang kekal abadi, cinta yang hakiki, cinta yang murni..hanyalah CINTA ILAHI..


No comments:

Post a Comment