Friday 10 June 2011

AIR MATA CINTA

Pada pagi limun lagi Fadzleen bangkit untuk mengulangkaji pelajaran. “Awalnya kau study, kita bukannya nak exam esok.. Tutuplah lampu tu Fadz.. Aku nak tidur la” bebel Laila sambil menekup mukanya dengan bantal. “Tutup tak tutup.. Aku nie jenis study pagi. Kau kan tahu” balas Fadzleen lalu menuju ke meja bacaannya.
Jam menunjukkan pukul 5.30 pagi. Kedengaran azan subuh bergema memercah sunyi. “ Laila..laila.. Bangun!! Solat subuh.. Bilal dah azan tu” Fadzleen mengangkat bantal yang diterkup oleh Laila tadi. “Alah.. Aku period la. Mana boleh solat” Laila meninggikan suara sambil menerkup kembali bantal tadi ke mukanya. Fadzleen lalu menghala ke bilik air untuk berwudhuk tanpa memaksa Laila kerana yakin dengan alasan yang diberikannya. Setelah solat, Fadzleen meluangkan masa untuk memuji Tuhan di atas tikar sejadahnya sambil menyelak-nyelak halaman kitab suci untuk memperdengarkan bacaan surah Al-Mulk.
Matahari semakin menyinarkan cahayanya untuk menerangi alam. Di samping ramai yang bersyukur dengan nikmat kehidupan mereka pada hari itu, ada juga yang kufur dengan nikmat kurniaannya. Fadzleen dan Laila bersiap-siap untuk menghadiri kuliah. Masing-masing berhias dengan cara yang tersendiri. “ Laila, wanginya bau kau. Perfume apa yang kau guna? Mesti mahal kan?” sindir Fadzleen sambil membetulkan tudung labuhnya itu. Laila hanya mendiamkan diri tanpa menghiraukan rakan sebiliknya itu. “ Actually, kita sebagai perempuan tak boleh memakai wangi-wangian sangat. Kalau setakat nak pakai deodorant tu tak apa, tapi kalau terlampau wangi bahaya tau. Silap-silap ada siswa yang ikut kau balik kolej” Fadzleen tersenyum memberi nasihat yang berbaur gurauan.
Belum sempat Laila berkata-kata, deringan telefon bimbit Fadzleen membantut perbualan mereka. Fadzleen meluru ke arah telefon bimbitnya untuk menjawab panggilan. “ Hello. Assalamualaikum. Maaf mengganggu pagi-pagi ni. Just wanna let u know yang saya telah menerima tawaran ke Mesir untuk melanjutkan pelajaran ke bidang perubatan. Saya keluar kolej hari ni. So, keep in touch. Bye” Fadzleen terpaku mendengar suara seorang lelaki yang memang akrab dengannya. Kenapa aku? Apa specialnya aku? Terdetik di hati kecilnya. “ Sapa yang call tadi?” tanya Laila ingin tahu. Namun, Fadzleen bagaikan disampuk hantu, lidahnya kelu tak dapat berkata-kata. “ Si buah hati ea? Kau ni Fadz selalu macam tu, kalau Khairul call ke mesej ke..,aku dah dapat baca dah daripada reaksi muka kau. Dah la Fadz, sekarang ni kita pergi kuliah dulu then petang nanti kau cerita kat aku.” Laila memujuk Fadzleen sambil mencapai beg galasnya.
Setelah selesai kuliah, kebiasaannya mereka akan berjumpa di cafe Rafflesia untuk makan petang. “So, nak cerita tak pasal Khairul tu? Apa yang dia cakap sampai kau terdiam macam kena paku?” Laila memandang tepat ke arah Fadzleen. “Dia nak further study kat Egypt then dia suruh kitorang keep in touch. Tapi kitorang tak bercinta pun. Kenapa dia layan aku macam girlfriend dia? Aku tak faham la Laila.” Fadzleen menundukkan pandangannya dengan rasa bersalah. “Aku rasa Khairul suka kat kau. Tapi bahaya juga korang berkawan sampai bermesej, berchatting kat facebook macam ni.. Takut-takut boleh timbulkan fitnah. Ni pun salah satu permulaan bagi zina. Aku rasa korang boleh je berkawan tapi jangan lampaui batas syara’ la. Kau pun faham agama.” Laila mulai buntu untuk mencari solusi bagi menjaga hati sahabatnya itu.
Azan maghrib berkumandang di sekitar kampus. Muslimin dan muslimat segera bersiap untuk menunaikan suruhanNya.  Jarum jam menunjukkan hampir  pukul 9.00 malam, Fadzleen dan Laila sibuk menelaah buku masing-masing. Sememangnya subjek Kimia adalah merupakan matapelajaran kesukaan Fadzleen. Hampir setiap soalan yang dijawabnya menemukan solusi. Sebaliknya Laila yang terkadang sahaja lulus dalam subjek kimia menyebabkannya anti dengan subjek itu. Dalam kekhusyukkan mereka menatap buku masing-masing, tiba-tiba ‘Chuckoo..chuckoo’. Ternyata ia adalah bunyi nada mesej telefon bimbit Fadzleen. 

Khairul
Assalamualaikum. 
Fadz buat apa tu? Study ea? Hehe. Sory ganggu..
 Just nak cakap yang Khairul rindu kat kampus termasuklah Fadz. ^^

Begitulah mesej yang dihantar oleh Khairul yang membuat Fadzleen tidak tenang untuk mengulangkaji pelajaran. Fikirannya kacau, tidak dapat fokus. Astaghfirullah.. Apa maksud Khairul ni?! Ya Allah, peganglah hati hambaMu daripada mendekatkan diri ke arah yang dimurkaiMu. Bisik hati kecil Fadzleen yang semakin berasa serba salah. Namun demi menjaga perasaan Khairul, Fadzleen membalas mesejnya.

Fadzleen
Waalaikumussalam.
A’aa, sy sedang study. Mybe sy tak dapat nak
berbalas mesej sbb sibuk. Minta maaf..

“ Hah! Khairul kan? Aku dah agak dah.. Dia mesti rindu kat kau kan?” sampuk Laila yang tadi sedang kusyuk menelaah bukunya. Fadzleen hanya mengangguk dan menghela nafas yang panjang. “Aku tak faham la Khairul ni. Sedangkan dia tahu yang aku dan dia tak ada apa-apa ikatan yang sah, namun boleh pulak dia cakap yang dia rindu kat aku.. isk..isk..” Fadzleen menggeleng-gelengkan kepalanya. “ Apa yang kau nak hairan?! Cukup package apa.. Kau cantik, kulit putih, pipi kemerahan, mata bundar hazle lagi.. Dah macam Heliza Helmi kacukan Oki Setiana Dewi pulak aku pandang kau. Agama kau pun elok, sejuk mata memandang dengan tudung labuh, bersarung kaki. Ciri-ciri wanita idaman memang ada lah kat kau.  Memang secocok lah kalau bergandingan dengan si Khairul tu, kacak bergaya, tinggi lampai,anak orang berada,bijak,alim… Apa orang kata tu..ha.. macam Syurga Cinta, kau jadi Heliza helmi then Khairul jadi Awal Ashaari. Mantop kot!”usik Laila.







“Tapi Laila.. Kitorang bukan muhrim. Kau pun faham kan.. I always say No Couple before akad.” balas Fadzleen bernada serius. Walau bagaimanapun, persoalan yang bermain-main di minda Fadzleen dibiarkan sebaliknya dia dan Laila menyambung kembali menelaah mata pelajaran. Sementara Khairul tidak membalas mesej Fadzleen kerana menghormati situasinya.
Sudah berminggu-minggu lamanya Khairul tidak membuat panggilan malah menghantar mesej kepadanya. Berkemungkinan Khairul sangat sibuk dan terpaksa memberi komitmen yang penuh terhadap pembelajarannya. Biasalah budak medic!

Suatu petang yang redup, Fadzleen dan rakan sekumpulannya sedang berdiskusi tentang kertas kerja yang diberikan oleh pensyarah mereka sebagai tugasan. Tiba-tiba Fadzleen mendapat satu panggilan yang ternyata ia adalah daripada bapanya.
 “ Assalamualaikum. Abah ada berita gembira buat Leen. Semalam keluarga En. Abdullah datang ke rumah. Mereka datang dengan membawa hajat yang amat besar. Bapanya ingin menyunting hati Leen buat anak lelakinya. Leen setuju tak?”
Jantung Fadzleen berdegup pantas. Keringatnya mengalir di pipi. Pelbagai soalan datang menerpa di benak fikiran. Siapa En. Abdullah?! Datang meminang?! Kenapa aku?!” desak hatinya.
“ Abah setuju dengan pinangan mereka?” Fadzleen berdalih.
“ Abah setuju, ibu Leen pun setuju lagipun abah sudah uji kebolehan bakal menantu abah tu, memang bagus bacaan Al-Quran dia, tajwid bahkan pandai bertarannum. Tak silap abah, dia tu student. Overseas lagi. Baguslah, ada wawasan. Tu lah ciri-ciri imam kamu” bicara bapanya dengan penuh rasa gembira.
Kalau ditentang nanti jadi anak derhaka. Kalau di tangguh nanti jadi anak dara tua. Nak tunggu Khairul masuk meminang?! Jauh panggang dari api. Dia kat Mesir. Bila nak balik Malaysia pun tak tahu.. Mungkin dah sampai seru. Demi menjaga hati bapanya yang sangat teruja untuk memperolehi menantu, Fadzleen rela menikahi lelaki yang dibicarakan oleh bapanya itu. Berita itu tidak diceritakan kepada sesiapa kecuali teman seperjuangannya iaitu Laila. Sememangnya Laila sungguh teruja untuk menghadiri pernikahan mereka yang dijangka berlangsung setelah selesai peperiksaan semester terakhir di Asasi Sains UiTM, Shah Alam.

Setelah selesai peperiksaaan akhir yang berlangsung sepanjang minggu itu, pulanglah Fadzleen ke pangkuan keluarga di Seremban dengan perasaan yang gembira berbaur sedih meninggalkan teman-teman di sana. Sesudah sampai, Fadzleen mendapatkan rehat yang secukupnya sebelum berbincang dengan keluarganya tentang perkahwinannya.

“Bakal pengantin perempuan dah bangun!” jerit Fiqah, adik bongsunya yang amat petah berbicara. “ Jangan kacau kak Leen tu. Dia kan baru je berehat tadi, biarlah dia isi perut dulu” tegur ibunya. Namun, Fiqah tidak menghiraukan teguran ibunya sebaliknya mengekori kakaknya ke dapur. “ Akak kenal ke dengan abang Erul? Dah berapa lama akak ngan abang bercinta?” bertubi-tubi soalan yang diluahkan si cilik itu.
 “Siapa abang Erul? Siapa pulak yang bercinta ni?? Hish, budak ni..” Fadzleen melayan telatah adiknya sambil menuangkan air suam ke dalam gelas.
“ Eh, akak ni. Esok lusa dah nak kawin tapi calon suami sendiri pun tak kenal. Macam mana ni?! Isk..isk.. Abang Erul tu kacak betul macam Nick Palatas! Dah la bijak bermadah.. wah..bertuahlah akak!!” sambung Fiqah. Abang Erul?! Calon suami?! Terkadang setiap tutur bicara adiknya memang benar. Fiqah sememangnya susah untuk bercakap bohong kerana telah diasuh sejak kecil untuk membenarkan setiap perkataannya.




“ Nick Palatas ke.. Shah Rukh Khan ke.. tak ada kena mengena dengan Fiqah. Haish.. Budak-budak tak boleh cakap pasal kawin lagi. Dah.. dah.. Pegi baca buku..” Fadzleen berdalih. Di sebalik ketenangan yang terpapar pada wajah Fadzleen, terdapat suatu persoalan dan kerisauannya tentang bakal suaminya yang dianggap misteri itu.
Fadzleen meninggalkan dapur lalu menuju ke arah ibu dan bapanya di ruang tamu.
“Ibu.. Leen nak tanya sesuatu.” Fadzleen memandang tepat ke arah ibunya. “Sebenarnya siapa Erul? Fiqah bagi tahu yang Erul tu bakal suami Leen.. Betul ke?”
“A’aa. Erul la bakal menantu abah” pintas ayahnya.

“Setakat yang Leen tahu, abah ada cakap yang Erul tu student overseas.. kat mana overseas tu? Bidang apa?” sambung Leen lagi yang kini beralih pandangan ke arah ayahnya.
“ Mesir. Erul tu student medic. Sekarang ni dia ambil cuti semata-mata nak melangsungkan perkahwinan. Pengorbanan yang agak besar jugak tu.” ujar ayahnya yang tidak jemu-jemu memuji bakal menantunya.
Ya Allah.. Adakah Erul tu…. Dia….Tak mungkin.. No! No! begitulah Fadzleen yang selalu melayari fikirannya.
“ Oh ye, nama sebenar Erul tu apa abah?” Fadzleen lantas bertanya.
“Muhammad Khairul bin Abdullah” pintas ibunya.
“Astaghfirullah al-azim!! Ya Allah” Fadzleen dengan segera berdiri dan meluru ke bilik ingin berselindung di balik pintu dengan curahan air mata. Erul yang disangkakan lelaki bermisteri rupa-rupanya sahabat akrabnya, Khairul.

Di sini diceritakan bahawa Khairul yang dahulu sentiasa keep in touch dengan Fadzleen merupakan seorang lelaki yang baik kerana terus meminang Fadzleen di bimbangi menimbulkan fitnah kerana selalu bermesej, berchatting dan sebagainya. Jadi, alangkah bagusnya jika mereka disatukan dan tidak menimbulkan sebarang fitnah atau syak wasangka.

Note: Ingatlah bahawa lelaki yang baik untuk wanita yang baik dan begitulah sebaliknya. Hal ini dah dinyatakan dalam surah an-nur ayat 26. Fahamilah.. Cerita ini rekaan semata-mata, tidak ada kena-mengena dengan yang hidup atau sudah kembali kerahmatullah. Wallahua’lam..
Sekian,terima kasih. ^^

2 comments:

  1. xdpt jd mcm Habiburrahman el-shirazy pn xpe la.. asalkn jd farha shaafi cukup... pendek kata..be yourself..
    note: cerita air mata cinta nie mcm tak logik sbb awal sgt kawen, lepas foundtion kawen trus.. haha..xpe2..fighting farha!! ^^

    ReplyDelete
  2. betul tu.. jadi diri sendiri. Allah ciptakan manusia itu ada kelebihan masing2.. ;)

    ReplyDelete