Thursday 2 June 2011

AURATKU..

Assalamualaikum...
Bercakap soal aurat, saya hairan sangat dengan manusia yang ada atas muka bumi ini. Padahal mereka tahu mendedahkan aurat mereka itu merupakan dosa besar namun, mereka tetap melanggarnya. Kalau bala Allah seperti bencana alam menimpa mereka, barulah sedar untuk menutup aurat sebab takut masuk ke dalam neraka jahanam. Nauzubillah.. Selain itu, ada juga antara mereka yang menutup aurat dengan tidak sempurna, hanya sekadar mengambil syarat. Saya bingung dengan pemikiran mereka. Kalau ditanya pada mereka, akhirat nanti mahu pergi ke syurga atau ke neraka? Sudah semestinya mereka akan menjawab ‘ke syurga’. Persoalannya, bagaimanakah mereka melaksanakan perintah Allah di dunia ini untuk membolehkan mereka menjadi ahli syurga? 

 fesyen sanggul dalam masyarakat..

Saya teringat kata-kata Cikgu Rohani, “ Hidup kita atas muka bumi ini macam dalam novel lah. Mesti ada watak antagonis dan protagonis. Susunan dan jalan cerita juga mesti ada macam permulaan, perkembangan, kllimaks dan peleraian. Kalau semua itu tidak ada, sudah semestinya tidak seronok sesebuah cerita itu.” Tidak hairanlah kes rogol di Malaysia semakin meningkat belakangan ini. Hal ini demikian kerana para muslimah terutamanya gadis remaja tidak menutup aurat dengan sempurna dan pergaulan hidup mereka yang tiada batasnya. Dalam hal ini, tidak perlulah pihak keluarga membenci atau menyalahkan lelaki-lelaki yang mengambil kesempatan itu. Tepuk dada, tanyalah iman. Adakah mereka memberikan ajaran agama yang secukupnya kepada anaknya itu? Adakah anak mereka menutup aurat dengan sempurna? Bagaimanakah pergaulan anak mereka dengan yang bukan muhrim? Saya yakin jikalau seseorang anak yang solehah tidak akan diganggu oleh syaitan-syaitan yang bertopengkan manusia ini. Hal ini demikian kerana para malaikat akan sentiasa mendampingi mereka setiap masa sekali gus wanita solehah itu berada di dalam keredhaan-Nya. 

Allah SWT berfirman : “Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)

 ha..pakai cam nie pn xpe..^^

pakai cm nie lg elok..^^

Saya teringat suatu kisah tentang seorang wanita solehah yang berada di Amerika. Wanita tersebut memakai purdah dan menjaga pergaulannya dengan lelaki-lelaki yang sudah semestinya bukan muhrim juga wanita-wanita Amerika (kafir). Suatu hari, dia berjalan kaki tergesa-gesa menuju ke suatu tempat. Dia terpaksa melalui suatu lorong yang gelap dan sunyi. Hatinya berdegup kencang bimbang kalau-kalau mahkota dirinya tergadai dengan begitu sahaja oleh lelaki Amerika di lorong gelap tersebut. Ternyata memang terdapat seorang lelaki Amerika yang kelihatannya sedang menunggu mangsa. Wanita berpurdah tersebut tidak lekang di bibirnya menyebut zikir supaya dirinya tidak menjadi mangsa oleh lelaki yang berhawa nafsu syaitan. Alhamdulillah, dia terselamat. Keesokan harinya, wanita itu membaca akhbar harian. Ternyata seorang wanita Amerika telah dirogol oleh lelaki yang di jumpainya semalam. Tanpa membuang masa, dia terus ke balai polis untuk melaporkan hal yang demikian sekali gus membuat pengecaman penjenayah. Setelah itu, dia diberi kebenaran untuk berbicara sebentar dengan perogol itu.

Wanita: Why did you just let me escaped last night? I’ve passed through that way.
Lelaki: You had companies last night. If not, why would I let you go..
Wanita: Companies? How they look alike?
Lelaki: They wearing white dress and shiny.
Maka wanita itu berlalu menuju ke rumahnya. Dia berasa amat bersyukur kerana Allah telah menghantar para malaikat untuk mendampinginya. Jadi, sy sarankan kepada saya sendiri dan para wanita di luar sana untuk menjadikan cerita ini sebagai tauladan.

1 comment:

  1. klau xmo pakai jilbab yg labuh pn xpe kawan2.. kome nak pakai ape?? shawl? boley2.. tp kne tutup aurat je la..mcm mana?! cu citer2x..ha.. kawan2 kne labuhkan bhgn depan(dada) dan labuhkan jg bhgn tepi(bahu)..pastikan labuh dan tertutup.. klau boley pin..hah..pinkan cepat2!! ok..wallahua'lam.Assalamualaikum ^^

    ReplyDelete