Saturday 21 May 2011

HINANYA ORANG YANG TINGGAL SOLAT

Assalamualaikum wbt..

Ada satu kisah pada zaman Nabi Musa A.S mengenai penghinaan Allah SWT kepada mereka yg meninggalkan solat. Ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, namun dia tidak dikurniakan zuriat. Terdetik dihatinya, sekiranya dia memdapat seorang anak, dia akan minum air kencing anjing hitam. Hendak dijadikan cerita, Allah menjadikan isteri si lelaki tadi hamil. Apabila cukup tempohnya, dia selamat melahirkan seorang anak. Selepas mendapat anak yg diidamkan, si lelaki tadi berasa rungsing kerana teringatkan nazar yg sudah dijanjikannya iaitu meminum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman nabi Musa berbeza dengan syariat yg turun untuk umat Nabi Muhammad SAW. Bagi umat zaman Nabi Muhammad, sekiranya kita bernazar sesuatu benda yg haram, kita tidak perlu melaksanakannya. Sebaliknya kita perlu menggantikanya dengan denda ataupun kifarah. Berbeza dengan syariat pada zaman Nabi Musa, sesiapa yg bernazar, walaupun ianya suatu yg haram, nazar itu perlu dilaksanakan juga.

Si lelaki yg telah mendapat seorang anak itu, dengan rasa susah hatinya pergi menemui Nabi Musa. Dia menceritakan kepada baginda apa yg sudah terjadi kepada dirinya.Nabi Musa menyatakan kepadanya bahawa dia tidak perlu meminum air kencing anjing hitam. Sebaliknya, menggantikannya dengan air yang lebih hina daripada itu. Baginda memerintahkan lelaki itu supaya menadah air yg jatuh dari bumbung rumah orang yg meninggalkan solat dan minum air itu. Lalu, lelaki itu dengan senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi Musa kepadanya.

Lihatlah betapa hinanya darjat orang yg meninggalkan solat sehingga dikatakan air yg jatuh dari bumbung rumahnya lebih hina daripada air kencing anjing hitam. Namun malangnya masih ramai umat islam khususnya yg mengabaikan solat 5 waktu seharian. Janganlah kita sibuk dgn amalan makruf yg lain sedangkan sembahyang ditinggalkan. Sememangnya kita tahu bahawa hukum meninggalkan solat adalah haram dan berdosa besar. Kalau tak percaya, silakanlah google dan search di internet tentang hukum mengabaikan solat..Ce cari 2x.. Saya berharap  dgn cerita yg dikongsi ini dpt dititipkan sbg iktibar pada kita semua. InsyaALLAH.

Wallahu'alam.

2 comments: